fbpx
Blogg

Er du som leder, eller din virksomhet, attraktiv for dine ansatte?

By mai 13, 2022No Comments

Mange opplever en turnover og kamp om ressursene de aldri har sett før. Flere enn tidligere slutter og det er vanskelig å finne gode erstattere. I tillegg er det en «kjøpslåing» i form av skyhøye lønnspakker, som mange ikke er i stand til å være med på.

Undersøkelser viser at så mye som 50% revurderer sin jobb etter de 2 spesielle årene vi har vært gjennom. Har du fingeren på pulsen på hvor mange av de ansatte i din avdeling eller virksomhet som går og funderer på om «gresset er grønnere på andre siden

I kombinasjon med ressursmangel og kanskje også trange budsjetter i mange virksomheter, er en stor andel ansatte og ledere stresset og overarbeidet. Når vi over tid er for hardt presset, vil det vi fokuserer på gradvis bli mer og mer kortsiktig. Det gjelder å slukke brannene. Det som lider er de langsiktige investeringene. Hva blir konsekvensen av det? Jo, enda flere kortsiktige utfordringer som må håndteres.

Et eksempel er når uønsket turnover øker. Fremfor å ha en effektiv og kompetent gjeng ansatte, må ledere og HR i større grad bruke tid og ressurser på å rekruttere og lære opp nye. Om man i stedet klarer å investere i at ledere er tett på og har god relasjon til sine ansatte, så de vet hva som skal til for at de trives, føler mestring, mening og utvikling, vil mange uønskede oppsigelser vært unngått.

Det unike er at det er ikke lenger noen få bransjer som opplever dette. Det rapporteres om slike utfordringer på tvers av det offentlige, så vel som privat næringsliv.

Hvordan er det i din avdeling eller virksomhet? Lider dere under kortsiktig brannslukking og for lite langsiktig investering? Hva er noe av det viktigste du eller din virksomhet kan gjøre for å tiltrekke og beholde de gode medarbeiderne?

Her er noen tips:

  1. Ledere må være gode på å bygge relasjoner med sine ansatte på en slik måte at de skjønner i hvilken grad de trives, har passe utvikling og har de beste forutsetninger for å prestere på sitt beste. 
  2. Vær tett på i medarbeiderne i hverdagen. Bygg tillit og bidra til gjensidig respekt og lojalitet. På den måten er sjansen større for at utfordringer, frustrasjoner og misnøye fanges opp tidlig og kan tas tak i før oppsigelsen ligger på pulten din. 
  3. Ledere må se verdien av intern mobilitet. Når ledere bygger og utvikler gode medarbeidere så de får mulighet til å bevege seg videre til andre avdelinger, vil de samtidig få dyktige medarbeidere fra andre avdelinger. Det er fordi mennesker vil jobbe for ledere som utvikler dem og gir dem muligheter.
  4. Sørg for at toppledelsen forstår det enorme produktivitetstapet ved å ikke fokusere tilstrekkelig på faktorer som bidrar til å redusere uønsket turnover. Har dere en dyktig økonom i virksomheten, regn ut kostnader knyttet til turnover. Tommelfingerregel er at kostnaden tilsvarer 3x årslønnen til den som sluttet. Så kan dere anta at beløpet dere kommer frem til utgjør bare 10-20% av produktivitetstapet i virksomheten, siden turnover bare er toppen av isfjellet. Altså, det er mange flere som ikke går for «full maskin».
  5. Sett «purpose» fremfor «profitt». Mennesker ønsker i stadig større grad å jobbe med noe meningsfullt, for virksomheter som bidrar til noe meningsfullt. Les gjerne boken «Reinventing Organizations» (Frederic Laloux) som går gjennom omfattende forskning som viser at virksomheter som setter purpose foran profitt, gjør det best på en rekke parametere over tid, herunder turnover og virksomhetens totale resultater.

Verdens Helseorganisasjon sier at av alle penger brukt i helsevesenet er 97% brukt til å behandle/reparere, og bare 3% brukes til å forebygge sykdommer og dårlig helse. Det er på tross av at de sier at 1 krone investert i forebygging, gir 6 kroner spart i reparasjon.

Jeg er overbevist om at slike tall er direkte overførbart til virksomheter, hvor «brannslukking» og kortsiktig fokus (reparasjon) utgjør en altfor stor andel, fremfor en dedikasjon til å investere langsiktig og forebygge utfordringer.

Virksomheter og ledere som er avhengig av motiverte og kompetente ansatte har ikke råd til å ikke investere og forebygge. Det enkleste er ofte det beste. Er du leder, dediker tid til punkt 1 og 2. Det vil gi umiddelbar effekt og kanskje du allerede neste uke med det forhindrer den neste oppsigelsen. Dersom du er leder og ikke kjenner interesse for å bygge gode relasjoner til dine ansatte, vurder om du bør fortsette som leder eller om du bedre kan bruke ditt potensial i andre roller.

 

En energigivende hilsen,

Sissel Naustdal,

Engasjert leder av MadeToGrow

 

Nysgjerrig på hvordan vi jobber digitalt og analog med ledere og virksomheter, ta kontakt for en inspirerende prat. 

Lyst til å se noen av de digitale programmene vi har laget, last ned gratis appen vår «MadeToGrow» og se noe av det vi har utviklet.

Vil du følge med oss videre finner du oss her: Facebook, Instagram og LinkedIn for oppdateringer, samt meld deg på nyhetsbrevet vårt – hvor vi holder deg oppdatert på hva om som skjer hos oss.