Hvilke bivirkninger vil nedstengingen av landet vårt ha?

 

Hans-Petter Nygård-Hansen delte en artikkel denne uken som jeg synes er viktig å være med å løfte frem! Den ga meg inspirasjon til å sette ord på noen av tankene jeg har gått med siden torsdag 12. mars, da regjeringen formidlet at Norge stenges ned. Tanker om de enorme konsekvensene det vil få på kort og lang sikt at landet (og verden) settes ut av spill slik vi nå opplever.

Bivirkninger:

Hans-Petter, du er innom de fleste av mine tanker og bekymringer. Jeg savner at de politiske lederne legger frem en vurdering av alle de direkte og indirekte konsekvensene av å stenge ned landet. Seigpine oss gjennom mange måneder med minimumsdrift, for å la pandemien spre seg ut i tid.

Jeg ønsker ikke at liv skal gå tapt, selv om det er umulig å unngå når en slik pandemi sprer seg. Jeg vil også gjerne minimere hvor mange liv som går tapt, men jeg er bekymret for de enorme direkte og indirekte konsekvensene dette vil ha for menneskers liv og helse. Jeg funderer på om ikke de totalt sett kan bli enda større…. også målt i liv gått tapt.

Hva vil skje med alle familier når frustrasjoner og bekymringer siver inn i veggene? Hva blir konsekvensene av dette? Hva blir konsekvensene av de mange unge som ikke får lære, utvikle og utfolde seg slik de bør, eller som har ekstra krevende forhold hjemme? Hva med alle de som allerede er sårbare og som står utenfor samfunnet som nå ikke får viktig oppfølging? Hvordan vil menneskers psykiske helse utvikle seg dersom tiden i isolasjon og usikkerhet blir langvarig, noe det kan se ut som den blir?

Betydningen av mening og mestring:

Mange kan finne mening i denne nye hverdagen og kjenne at de kan bidra med noe nyttig og produktivt. Andre vet ikke hva de skal ta seg til med nå. Mestring og dager fylt med meningsfulle oppgaver og opplevelsen av at noen trenger dem, erstattes av motløshet, usikkerhet og handlingslammelse for mange.

Over de senere år har vi sett stor økning i psykiske utfordringer, spesielt blandt unge. Jeg er redd slike utfordringer potensielt kan bli ekstremt mye værre nå. Kanskje er det ikke så dumt at mange flere kan kjenne på utenforskap og gjennom det få økt forståelse for hvordan det kan oppleves når livet ikke går på skinner og vi mest kjenner på «i-landsproblemer»? Tja, dersom det fører til at vi klarer å mobilisere, se etter det positive, se etter muligheter og at vi står sammen og hjelper hverandre. Men mange klarer ikke det. Problemene blir for mange så overveldende og apparatet som skal hjelpe disse er i hvert fall ikke dimensjonert for den bølgen som kommer, nå når så mange arbeidsplasser opplever store kriser.

Er samfunnet rustet for “korona-psyken”?

Hvem snakker om å ruste opp den delen av helsevesenet og samfunnet? Dem som kan bidra til å bygge robusthet til å hjelpe mennesker å takle det vi står oppe i nå – utover utbetalinger fra NAV? Til å hjelpe oss selv og andre opp av utfordringene, til å se på reisen vi nå er på som en «gave fra universet» som en mulighet til å lære, utvikle oss og få til noe mer og bedre på den andre siden.

Jeg har gått gjennom noen heftige perioder i livet, flere ganger, og deler gjerne noe av min historie til dem som er interessert. Jeg skal love at det er stor forskjell på hvordan jeg taklet ting før og etter jeg ble bevisst på, og lærte om, «growth mindset». Dette har bidratt mye gjennom de siste årene, hvor jeg har vært gjennom ønskede og uønskede utfordringer, hvor jeg har utviklet en evne til å mestre tankene og følelsene mine på en måte jeg skulle ønske mange andre kunne klart. Dette har hatt uvurderlig effekt på meg og livet mitt.

Det er lov å synke ned, kjenne seg motløs, frustrert, usikker, lei seg og sint. Jeg kan love at jeg kjenner på alle disse følelsene i disse tider. Men å forbli i den tilstanden tapper meg bare for energi og gjør meg motløs. Derfor er jeg så glad for at jeg vet hvordan jeg kan løfte meg opp, raskt. At jeg klarer å finne energi til å fokusere på muligheter fremfor problemene. Det betyr ikke at jeg får til alt jeg setter i gang – langt i fra. Men det betyr enormt mye for hvordan jeg har det med meg selv og mine nærmeste i krevende tider.

Motvirk “korona-psyken”:

Aktivisering er hovednøkkelen, for blir vi sittende for lenge frustrert og handlingslammet, forsvinner energien og depressive tanker kan fort få fritt spillerom. Gjennom mine studier innen psykologi, forskning og mitt arbeid, har jeg lært at all (sunn) aktivitet tar oss vekk fra depresjonen, eller handlingslammelsen, som man gjerne også kan kalle det.

Aktiviseringen kan og bør være både mental og fysisk og her er noen eksempler. 12 råd for å motvirke “korona-psyken”, som også kan hjelpe deg over i noen nye vaner du kanskje har tenkt på lenge:

  1. Daglig fysisk aktivitet, gjerne i kombinasjon med natur og frisk luft. F.eks. gå eller løpe med en venn, så blir den mentale effekten av aktiviteten enda større.
  2. Spise relativt sunt så hjernen (og kroppen) får hjelp til å fungere best mulig, men det er samtidig lov (og sikkert fornuftig) å kose seg litt med det usunne innimellom. God (hjerne)helse starter på asjetten.
  3. Gjøre noe gøy og hyggelig hver dag – som gjør at vi får fart på gode hormoner som serotonin, oksytosin og endorfiner.
  4. Ha kontakt med mennesker – ikke bare de nærmeste. Bruk telefon, eller helst skype, hangout, zoom eller annet som gjør at dere ser hverandre. Jeg mener det også er viktig å møtes med noen få, som med stor sannsynlighet er smittefrie. Vi er avhengige av å treffe mennesker jevnlig for å ha det bra.
  5. Hjelp noen som trenger det for det bidrar til å gjøre oss selv mer glad når vi gjør noe fint for andre. Se gjerne denne videoen for tips eller finn grupper på Facebook hvor du kan finne mennesker som ber om hjelp.
  6. Tør å spørre om hjelp. Legg bort eventuell skam over ting som er vanskelig. Når vi er åpne om det vi sliter med, gir vi rom for at andre kan være det samme.
  7. Kjenn på takknemlighet for det du har fremfor å fokusere på det du ikke har og det som er vanskelig. Kanskje du kan komme på en del fordeler med den nye tilværelsen? Eller kanskje hva som kan komme godt ut av denne krisen for samfunnet og verden? «Det er ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe» sier min mor ofte.
  8. Ta tak i en hobby du ikke har hatt tid til på en stund, eller har hatt lyst til å komme i gang med.
  9. Ha faste rutiner som å stå opp og legge seg på ca. samme tid, holde god hygiene og få gjort ting som er viktig eller nyttig i hverdagen.
  10. Gjør opprydning hjemme og kast eller gi bort ting du ikke trenger. Gjør det litt ekstra fint rundt deg da det estetiske bevisst eller ubevist har positiv effekt på hvordan vi har det.
  11. Lær noe nytt. Internett flommer over av muligheter for digital læring. Når vi lærer stimulerer vi hjernen og holder den frisk. Ikke minst gir den oss noe annet å tenke på en stund.
  12. Sov litt ekstra og bruk anledningen til å stresse ned og hente deg inn igjen. Kanskje dette er tiden for å få mer kvalitetstid med familien enn du pleier å få til i en vanlig hverdag.

Å få til disse tingene kan være lettere sagt enn gjort når tankene og følelsene jobber mot oss. Så hvordan kan vi overkomme dette? Velg en eller to ting du vil gjøre og GJØR DET. Erkjenn at det er deg selv det står på, men du kan også alliere deg med en annen som kan «dytte» deg eller hjelpe deg på andre måter. Det er viktig å be om hjelp – så vi kan hjelpe oss selv.

Og om du ikke fikk til i dag det du hadde tenkt, vær litt raus med deg selv og forsøk igjen i morgen, og i overmorgen og i over-i-overmorgen. Ikke gi deg!

Robusthet og tilpasningsdyktighet:

Robusthet og utholdenhet har kanskje aldri vært så viktig som nå, for så mange på en gang i samfunnet vårt. Jeg tror vi kan si at BÅDE «survival of the strongest» OG «survival of the fittest» gjelder nå.

Selv om vi i MadeToGrow lever mest av omsetning fra analoge leveranser, er jeg glad for at vi har kommet langt i utviklingen av våre digitale produkter, som nettopp er utviklet for å bygge robusthet og evne til å stå i vanskeligheter, takle motgang, utfordringer – og til å lære, tilpasse og utvikle oss. Vårt kjerneprodukt er appen MadeToGrow, men vi kan ønsker stadig mer å bidra gjennom webinarer og annen digital oppfølging også.

Vi vil også bidra i disse korona tider. Selv om også vi kjemper for å ha nok å leve av, ønsker vi å hjelpe på en billigst og best mulig måte. Vi hører gjerne fra dem som trenger hjelp og de mange som ønsker å være med å hjelpe – om det er helsevesenet (psykologer, leger, helsesykepleiere osv), tiltaksarrangører, skoler, ansvarsfulle arbeidsgivere som vil gi noe til (permitterte) ansatte eller andre ildsjeler.

Husk, som de sier på flyene, ta på din egen oksygenmaske først. Det er først da du kan ta hjelpe mange andre.

De beste ønsker til dere alle i disse korona-tider.

Med varme hilsener fra Sissel, MadeToGrow

Vil du følge med oss videre? Følg oss gjerne på FacebookInstagram og LinkedIn for oppdateringer, samt meld deg på nyhetsbrevet vårt – hvor vi holder deg oppdatert på hva om som skjer hos oss.

Nysgjerrig på appen? Den er gratis å laste ned. Ellers er du velkommen til å ta kontakt om du ønsker å høre mer om det vi brenner for og hva vi kan tilby.

Leave a Reply

KONTOR

MadeToGrow AS

Gaustadalléen 21

0349 Oslo (Forskningsparken)

T: 92290902
E: sissel@madetogrow.no