Hva om det fantes en kur som ga deg mer energi og bedre humør? Som gjorde deg i stand til å ta smartere beslutninger og prestere bedre? En kur som i tillegg gjorde deg slankere og finere i huden – og som du enkelt kunne gjennomføre hjemme? Ville du ha prøvd den?

Sjansen er stor for at du har prøvd den allerede – nemlig søvn. Nok god søvn gir faktisk alle disse fordelene og er derfor essensielt for oss. Og selv om jeg vet dette, er en av mine største utfordringer å prioritere å få nok søvn i en hektisk hverdag.

Men hvorfor er søvn så viktig? Jo, den fornyer alle cellene i kroppen vår. Den gir hjernecellene mulighet til å reparere seg selv. Og den bidrar til at avfallsstoffer som bygger seg opp gjennom dagen, blir “vasket” bort. Disse avfallsstoffene er viktige å bli kvitt fordi de har en negativ effekt på kommunikasjonen mellom nervecellene i hjernen. Dette påvirker igjen minnefunksjonene, og over tid risikerer man å utvikle demens og Alzheimer.

Det er ulike grunner til at vi sover for lite. Små barn som holder oss våkne om natten. Tunge jobber som krever for mye. Eller at når vi endelig har klart å sovne, så sover vi urolig eller våkner for tidlig.

Uansett grunn bør du beskytte søvnen din som om det var noe av det viktigste i livet for det er det faktisk! Derfor bør du gjøre det som må til for å ta vare på søvnen din, eller få den hjelpen du trenger til å gjøre det.

For min del handler det om å endre vaner. Noen ganger synes jeg det er veldig lett, andre ganger veldig vanskelig. Dessverre har jeg erfart at det er vanskelige å skape gode søvnvaner. Med små barn og et krevende arbeidsliv – der jeg hele tiden skal presse inn noen arbeidsoppgaver etter at barna er i seng – fører det ofte til at jeg selv sovner altfor sent.

Derfor skal jeg nå trene på å legge bort en del av kveldsjobbingen. I stedet skal jeg legge meg tidligere og starte dagen uthvilt. Klarer jeg det, håper jeg på å bli mer effektiv mellom kl. 07 og kl. 17.00. Da blir jeg i stand til å ta bedre beslutninger, huske bedre, gjøre færre feil og ha et generelt høyere energinivå gjennom dagen.

For å klare det skal jeg lage meg noen «nudges» – små endringer i omgivelsene mine som er enkle å implementere. Hva vil du gjøre for å ta bedre vare på søvnen din?

Følg med for mer informasjon og tips knyttet til hjernen og hvordan den kan fungere best mulig for deg.

– Sissel