Blogg

Er du smartere enn din smarttelefon?

By May 27, 2020No Comments

Er du smartere enn din smarttelefon?

86% av oss smarttelefoneiere tar frem mobiltelefonen vår umiddelbart etter vi har våknet opp, ofte til og med før har vært på do. Vi sjekker mail, sosiale medier, meldinger eller spiller spill. Gjennom det “tillater” vi at omverden påvirker hvordan vi starter dagene våre. De fleste er ikke bevisst hvordan dette påvirker vårt humør, hva vi bruker vår tid og energi på og våre prestasjoner.

The difference between technology (consumers) and slavery is that slaves are fully aware that they are not free. (Nassim Nicholas Taleb)

Dersom vi ikke spør oss selv hva vi vil med dagen og hva som er viktig for oss, er det altså andre som setter agendaen for oss. Teknologer er vel vitende om hvordan de skal påvirke oss, ta styringen, slik at de får oss til å gjøre det dem ønsker. Nemlig å sjekke, klikke, sveipe, like og dele

Om vi er ærlige, har så mange av oss blitt avhengig av våre skjermer. Her er noen tankevekkende tall hentet fra Inc.com:

  1. I gjennomsnitt sjekker vi telefonen 150 ganger om dagen
  2. Vi trykker, klikker og sveper i snitt 2600 ganger om dagen
  3. Vi er på skjermene våre i gjennomsnitt nærmere 11 timer om dagen
  4.  85% av smarttelefon brukere sjekker telefonen sin mens de snakker med familie og venner

Dette betyr at vi gir bort tiden, makten, oppmerksomheten og energien vår til ting som gjør oss dårligere på kvalitetstid og livsviktig interaksjon med andre mennesker.

Vi mennesker er ikke designet til å leve slik. Så mye tid på skjerm og så lite (kvalitets)tid med familie og venner, i tillegg til lite tid i naturen og andre sunne aktiviteter, skaper store problemer.

De såkalte sosiale medier er snarere asosiale medier. Over de siste årene har vi sett en dramatisk økning blant annet i ensomhet, færre og dårligere relasjoner, depresjon og manglende opplevelse av mening i livet. Forskning viser at det er en sammenheng mellom slike problemer og skjermtid. Over tid leder dette til at vi tyr til ting som får oss til å føle oss (midlertidig) bedre, som usunn mat, alkohol, for mye jobbing eller for mye materielle ting.

Jakten på lykkefølelsen

Vi mennesker ønsker å føle oss lykkelige og vi jakter konstant denne følelsen. Vi forsøker å fylle «hullene» inni oss fordi vi opplever å i mindre grad kjenne tilknytning til mennesker. Mange kjenner de mangler følelsen av mening i hverdagen og at de har lite mulighet til å gjøre ting som virkelig er viktig, for livet har blitt litt som et hamsterhjul.

Jeg tror mange delvis dør innvendig fordi vi lever fra nakken og opp ved å konstant være på disse skjermene. Vi går glipp av gleden, skjønnheten, lidenskapen og energien som livet faktisk kan by på. Vi trenger å innse at VI selv bør ha kontrollen, IKKE disse skjermene, eller de store og smarte selskapene som har utviklet dem!

Sunn og usunn skjermtid – og hvordan det påvirker produktivitet

Dette betyr ikke at det å være på skjerm nødvendigvis er dårlig for oss. Det er mange fantastiske ting med skjerm og det gir utrolige muligheter. Det blir litt som om vi hadde sagt at all mat er dårlig for oss. Det finnes både sunn og usunn mat, og det finnes sunne og usunne ting vi forer hodet med gjennom med skjermbruk. Budskapet mitt er å bli bevisst på når og hvordan vi bruker dem.

Studier utført ved High Performance Academy viser at deltakere som ikke fikk sjekke telefonene sine de første 60 minuttene av dagens sin, økte sin produktivitet med 30% over den 90 dagers perioden studien gikk over. For mange er produktivitet viktig i en tid hvor vi ofte føler på tidsklemma. Døgnet er 24 timer for alle, så hvordan vi mestrer og presterer på ulike arenaer i livet, har stor sammenheng med hvordan vi disponerer tid, fokus og energi.

Er du også en av dem som har lyst til å ta tilbake kontrollen? Her er noen tips:

1) Sett din intensjon med dagen: Det enkleste, som alle kan klare, er å bruke 5 minutter med en gang du våkner til å få et bevisst forhold til hvordan du ønsker at dagen din skal bli. Tanker om hva som er mer eller mindre viktig å få gjort, hvordan du ønsker å være i interaksjon med andre mennesker, hva du ønsker å gjøre for å ta vare på fysisk og mental helse og hvordan du kan være en best mulig utgave av deg selv. Noter tankene ned, gjerne i en bok. Det kan gjøre stor forskjell.

2) Lag deg en morgenrutine, din «hour of power», som gir en god start for både hodet og kroppen din. Gjør dette FØR du dykker inn i skjermene dine. For eksempel:

  1. Drikk et stort glass vann som starter å rense kroppen med en gang du våkner.
  2. Gjør en meditasjon på 10-20 minutter som tilfører deg styrkende energi, gjerne i kombinasjon med veiledning til gode tanker om hva du ønsker for dagen.
  3. En liten treningsøkt på 20-30 minutter før frokost. Det kan være en rask gåtur, joggetur, yoga, dans, styrketrening eller annet. Det har stor effekt på energi og forbrenning resten av dagen. Bestem deg gjerne kvelden før hva du skal gjøre, så er det både lettere å få det gjort og du kan klargjøre det du trenger.
  4. Spis en sunn frokost som gir god energi til hodet og kroppen til det du ønsker av den utover dagen.

3) Lag deg en kveldsrutine som bidrar til å avslutte dagen på en positiv måte, for eksempel:

  1. Oppsummer dagen, gjerne kortfattet. Ta med både det positive og negative, slik som det du er fornøyd med å ha fått gjort, ting du er takknemlig for, noe du har lært, noe du gjerne skulle gjort annerledes, tanker som har stått i veien for deg osv.
  2. Lag en plan for morgendagen, slik som i punkt 1. Gjennom det begynner du å forberede hjernen på hva den skal fokusere på fra du våkner opp. Det hjelper deg også å føle du har kontroll på det som er viktig å huske på, slik at dette ikke forstyrrer deg gjennom natten.
  3. Legg vekk alle skjermer og gjør noe som roer deg ned, som en rolig gåtur, avslappende yoga eller en meditasjon. Både en rolig aktivitet og meditasjon vil hjelpe deg å sovne raskere og få en god natts søvn.

4) Mikro-pauser: Ta noen få minutter i løpet av dagen til å trekke pusten og sjekke inn med deg selv. Det kan være å ta deg 5 minutter for deg selv til å minne deg om intensjonene med dagen, en meditasjon eller powernap på 10-20 minutter som gir deg en hurtiglading. Jeg synes også at 5 minutter med musikk som gir meg energi gjør mye, for eksempel på vei til et møte eller bare om jeg skal hente meg noe å drikke. Det bidrar både til reduksjon av stress her og nå og til store positive effekter på hjerne og kropp over tid.

Små endringer over tid

Dersom ikke du gjør noen av disse tingene i dag, start med et av tipsene. Gjør dette en liten stund til det har blitt en vane før du tar fatt på neste. Feilen de fleste av oss gjør er at vi blir inspirerte og motiverte til å gjøre en forandring i livet vårt, så vi går på med liv og lyst med for mange ting på en gang. Inntil nye vaner er etablert må vi bruke mye selvdisiplin. Gjør vi for mange nye ting på en gang er det lett å bli overveldet og snart har vi gitt opp og sitter skuffet tilbake over at vi ikke fikk det til. Små og få endringer, kontinuerlig, er oppskriften for å lykkes.

Jeg har gradvis tatt mer og mer tilbake kontrollen på dagene mine, hva jeg fokuserer på og hvor jeg bruker energien min, og det føles fantastisk! Jeg deler gjerne flere konkrete tips – og forskningsmessig informasjon, og mottar også gjerne tips fra andre, for jeg har fortsatt mer å gå på før jeg er i mål.

Er du klar til å ta tilbake kontrollen?

Eller tenker du det er greit at teknologiselskapene styrer dagene dine? De vet svært godt hvordan hjernen vår fungerer og hvordan de kan utnytte våre svakheter til å kontrollere hva vi bruker vår tid, fokus og energi på. De vet godt hvordan de skal gjøre oss avhengige, uten at vi merker det. Om ikke annet, kan hver av oss bestemme om vi vil bruke teknologi til å hjelpe oss til gode vaner og et bedre liv, eller om vi passivt lar oss styre av andres agendaer.

Begge deler er et valg.

Med varme hilsener fra Sissel, MadeToGrow

Vil du følge med oss videre? Følg oss gjerne på FacebookInstagram og LinkedIn for oppdateringer, samt meld deg på nyhetsbrevet vårt – hvor vi holder deg oppdatert på hva om som skjer hos oss.

Nysgjerrig på appen? Den er gratis å laste ned og kan bidra til at du kan få læring og verktøy til å få til det som er viktig for deg. Ellers er du velkommen til å ta kontakt om du ønsker å høre mer om det vi brenner for og hva vi kan tilby, med og uten skjerm 🙂

Leave a Reply