Hvorfor er endring så vanskelig?

mai 10, 2018 | Blogg | 0 kommentarer

MadeToGrow var med å arrangere Atferdskonferansen 2018 den 2. mai. Vår hovedtaler Dan Heath, som er kollega av nobelprisvinner Richard Thaler, evner å forenkle det komplekse som gjør endringer vanskelig og samtidig formidle konkrete måter for å lykkes. Samfunnet, virksomheter og individer agerer ofte ut fra en antakelse om at vi er rasjonelle og at bare vi vet hva vi skal eller bør gjøre så evner vi å gjennomføre. Beviselig fungerer ikke mennesker slik, da vi i realiteten er langt mer styrt av følelser og vaner. Endringer må derfor planlegges og gjennomføres basert på dette – og de såkalte «atferdsøkonomiske prinsipper». Her kan du lese en god oppsummering av konferansen og disse temaene, skrevet av våre samarbeidspartnere i Training.

Først på scenen var professor Ingunn Sandaker ved Oslo Met som påpekte at mens man alltid tidligere har fokusert på kostnader, stiller atferdsøkonomien isteden spørsmålet «hva er det som virker?». Hun siterte også Jon Ivar Johansen: «Du kan ikke forandre atferden til folk hvis betingelsene samtidig ikke forandres. Folk drar på dyre lederkurs, men til ingen nytte. For de har ikke endrede betingelser». – Vi står nå overfor en atferdsrevolusjon, påpekte Sandaker.

Ny lederretning: Led forandringen

Professor Dan Heath fra Duke University, Nord-Carolina, USA var hovedtaler under konferansen på Grand Hotel i Oslo. Han er også en amerikansk bestselgende forfatter, taler og nylig: podcaster innen atferdsøkonomi Choiceology,(startet i januar 2018).

Via kompetansenettverket Marshmallow var MadeToGrows egen Sissel Naustdal med på å arrangere Adferskonferansen 2018.

Dan Heaths foredrag tok for seg hvordan ledere bør skifte fra en rasjonell og «bullet point»-fornuft til en mer «emotional» og observantbasert ledelse.

Du må vite hva målet er, men så må du gå tilbake og finne «bright spots», altså eksempler på situasjoner der ting har fungert bra før. Disse må du studere. Altså: Spør hva som fungerer i dag og hvordan vi kan gjøre mer av dette for å skape varig endring (mot nye mål)

Om bloggen:

MadeToGrow bidrar til å styrke motivasjon, læring og prestasjoner så mennesker kan utvikle seg slik de ønsker og leve gode liv. Vi bygger dette på kunnskap og Growth Mindset og vår fantastiske hjerne og i denne bloggen ønsker vi å belyse ulike sider av disse temaene. Forhåpentligvis vil dette bidra til at du vil lære mer og selv utvikle et Growth Mindset.

Rytteren og elefanten

Heath beskrev to system: Det rasjonelle (rytteren) og det følelsesmessige (elefanten) Rytteren symboliserer fornuften, altså det vi vet er rett. Det vi ofte glemmer er at Når disse ikke er samstemte klarer ikke rytteren (eller fornuften) å tvinge den store tunge elefanten til å gjøre noe den ikke vil eller kan. Elefanten symboliserer det vi føler, og i de fleste situasjoner er det nettopp dette som bestemmer hvordan vi tar våre valg. Vi holder kanskje ut i en liten periode (på en slankekur, eller å slutte å røyke/spise sunt), men før eller senere vil følelsene og vår egentlige lyst ta over for våre handlinger

En sentral del av atferdsøkonomien som vitenskap er derfor at vi må appellere til følelsene ettersom den sterkeste motivasjonen ligger der. Dessverre er det dette som oftest nedprioriteres. I lederskap er det gjerne fakta, grafer og økonomiske beregninger som blir gjeldende bevis. Men informasjon hjelper ikke, så lenge det ikke motiverer elefanten (altså følelsene).

Å appellere til følelsene, høres det kjent ut? Selv om dette var en sentral del av Atferdskonferansen 2018, og noe professor i atferdsøkonomi Dan Heath illustrerte med gode eksempler, er egentlig ikke temaet nytt. Aristoteles sa det samme allerede i antikken: Det er tre ting som må til for å overbevise sa han; nemlig ethos, logos og pathosOg han la til: Det må legges mest vekt på pathos – altså følelsene.

Aristoteles tredeling viser mye av det samme som nyere atferdsøkonomi jobber med, nemlig; logos (som er fornuften, vi må ha litt av det også: litt facts.), så ethos, altså det som gjør at du blir troverdig innenfor temaet du snakker om (og argumenterer for). Her spiller ofte utdanning og erfaring en viktig rolle (eller at du har blitt et kjent navn). Ingenting slår derimot det som appellerer til følelsen, pathos. «Og størst av alt er kjærligheten» sies det jo. Ikke uten grunn.

Avsluttet med Growth mindseth på norsk

Dagen ble avsluttet med at tre skandinaviske aktører, Microsoft, Creuna og Target Everyone viste eksempler på ledelse i form av vekstrettet atferdsøkonomisk tankegang.

Vi tør påstå at alle de over 250 deltakerne var mer rustet for nye tanker (og revolusjon) ved dagens slutt – og ønsker vel møtt til Adferdskonferansen 2019! 

Hele Per Stillings oppsummering fra konferansen kan du lese her.

En innovativ teknologiplattform med målsetting om å styrke motivasjon, motstandskraft, læring og prestasjoner.

KONTAKT OSS

  sissel@madetogrow.no

  92290902

  MadeToGrow AS
Gaustadalléen 21
0349 Oslo (Forskningsparken)

FØLG OSS