Vet du hva sukker og kokain har til felles?

apr 27, 2018 | Blogg | 0 kommentarer

Er flere enn meg som nyter litt for mye søtsaker? Det smaker jo så godt– og det er så vanskelig å begrense seg. Det er som at jeg har lyst på en ny bit allerede før jeg er ferdig med den første. Vi vet at sukker ikke er bra for oss, så hvorfor er det da så vanskelig å begrense inntaket?

Fordi det søte smaker så godt aktiveres smaksreseptorer på tungen vår, signaler blir sendt til hjernen og dopamin blir frigitt. Dopamin stimulerer hjernens belønningssystem og gjør at vi føler oss oppstemte. De samme delene i hjernen som blir stimulert av sukker blir også aktivert av visse rusmidler, som kokain, nikotin og morfin. Ny forskning viser at sukker dermed har lignende effekt på hjernen som kraftige illegale rusmidler og at det kan være like vanedannende som kokain! Dette gir svar på hvorfor det er så vanskelig å kutte ut eller redusere sukkerinntaket.

 

Hvorfor har sukker denne effekten?

Sukker er 99,5% rene kalorier, uten vitaminer, mineraler, fett eller proteiner og setter fart på blodsukkeret i kroppen. Dette får kroppen til å produsere masse insulin for å redusere blodsukker-nivået til et nivå som kroppen tåler. Når hjernen opplever denne raske nedgangen i blodsukkeret, føler vi oss trøtte og hjernen gir oss et sug på mer sukker for å få tilbake den gode følelsen. Det er denne sirkelen som har noe til felles med det rusavhengige opplever når de har behov for sitt dop. En sjokoladebit i ny og ne er ikke farlig. Det er når du aktiverer belønningssystemet for mye det blir et problem.

Hjernen, som trenger ca. 30% av vårt daglige energiforbruk, ønsker seg konstant tilgang på energi. Raske karbohydrater, som sukker, er derfor noe hjernen er glad for.

Om bloggen:

MadeToGrow bidrar til å styrke motivasjon, læring og prestasjoner så mennesker kan utvikle seg slik de ønsker og leve gode liv. Vi bygger dette på kunnskap og Growth Mindset og vår fantastiske hjerne og i denne bloggen ønsker vi å belyse ulike sider av disse temaene. Forhåpentligvis vil dette bidra til at du vil lære mer og selv utvikle et Growth Mindset.

Kollisjonskurs

Hjernen og kroppen er altså litt på kollisjonskurs. Vi vet godt at sukker ikke er bra for oss. De fleste forbinder det med at vi legger på oss når vi spiser for mye av det. Men det er noen andre effekter vi kanskje ikke kjenner så godt til eller er bevisste på. Visste du for eksempel at sukker kan føre til mineralmangel, at det påvirker effektene av kalsium og magnesium og kan øke inflammasjoner i kroppen, som gjør at vi lettere blir syke? Sukker gir også god næring til kreftceller…

Det som også er viktig å vite er at, selv om hjernen vil ha sukker, er sukker ødeleggende for hjernen. Forskning viser at sukker svekker læring og hukommelse fordi hjernen jobber saktere med sukker. Koplingene mellom hjernecellene ser også ut til å svekkes, noe som gjør at vi ikke klarer å konsentrere oss og forstå like lett det vi skal. Vi blir altså dummere av for mye sukker!

Om ikke dette var nok, vet vi også at sukker har effekt på følelsesregulering og dermed kan påvirke aggressiv atferd, utvikling av depresjon, ADHD og hyperaktivitet.

Hva kan vi gjøre?

Den gode nyheten er at så snart du klarer å redusere sukkerinntaket vil avhengigheten gå ned. Bare etter noen dager med eliminering av sukker begynner mange positive endringer å skje i kroppen. Hormonreguleringen bedres, sultfølelsen normaliseres, du får bedre smakssans og vil oppleve at ordentlig (uprosessert) mat smaker bedre.

Med mindre sukker vil også fokus og energinivå øke, noe som gjør at du lettere kan finne overskudd til å lage sunn mat, og kanskje også bli mer aktiv. I tillegg finner jeg personlig motivasjon av å ikke putte for mye av mine penger i lommene på matprodusenter som lager mat som de vet er så helseskadelig for oss. Tross alt er det ganske urasjonelt at vi bruker penger på ting som gir oss dårlig helse, både på kort og lang sikt.

Matindustriens rolle:

På 70-tallet oppdaget matematikeren Howard Moskowitz det som har blitt kalt «the bliss point». Dette oppnås ved en perfekt kombinasjon av sukker, fett og salt som optimaliserer hjernens nytelsesopplevelse. Matindustrien vet å benytte seg av denne kunnskapen når de utvikler produkter som skal få oss til å kjøpe, spise og bli mer avhengige av det de produserer.

Hvordan få det til i praksis?

Daniel Kahneman og Richard Thaler har begge fått Nobelpris for sitt bidrag til kunnskap om hvorfor vi sliter så med å gjøre det som er bra for oss i lengden. Når behovet for nytelse her og nå (den deilige sjokoladen) er større enn ubehaget på sikt (dårlig helse), vinner vanligvis det kortsiktige behovet.

Derfor vet vi at kunnskap om hva vi bør gjøre ikke er nok. Det holder heller ikke alltid å være motivert, fordi å gjøre endringer krever selvkontroll, noe som er slitsomt. Vi må derfor finne «dyttere» (nudges) for at vi skal klare å holde ut til endringen (spise mindre sjokolade) har blitt en vane.

Her er noen dyttere som kan være nyttige:

  • Ikke ha søtsaker liggende i skap og skuffer
  • Inngå avtale med noen om når og hvor mye søtsaker du skal spise – og følg hverandre opp. Ja, du kan lyve om at du har sprukket, men å lyve gir for de fleste en følelse av ubehag som forhåpentligvis er større en ønsket om nytelsen fra sjokoladen.
  • Start dagen med å fortelle deg selv hvor fantastisk det føles å gi kroppen det den trenger.
  • Del planen din på Facebook og si at hver gang noen fersker deg i å spise noe med sukker skal du betale dem 20 kr.
  • Gjør en avtale med familien om at penger dere vanligvis ville brukt til søte belønninger legges i en krukke og spar til en hyggelig aktivitet
  • Legg penger til side for hver dag du har unngått «sukkerfellene» og kjøp noe ekstra hyggelig.

 

Hvilke «dyttere» har du som fungerer for deg?
Kilder University of California, Los Angeles. “This is your brain on sugar: Study shows high-fructose diet sabotages learning, memory.”

Arthur A. Simen, Kelly A. Bordner, Mark P. Martin, Lawrence A. Moy and Lisa C. Barry : “Cognitive dysfunction with aging and the role of inflammation”

https://www.drperlmutter.com/study/cognitive-dysfunction-aging-role-inflammation/

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120515150938.htm

En innovativ teknologiplattform med målsetting om å styrke motivasjon, motstandskraft, læring og prestasjoner.

KONTAKT OSS

  sissel@madetogrow.no

  92290902

  MadeToGrow AS
Gaustadalléen 21
0349 Oslo (Forskningsparken)

FØLG OSS