Lag din egen lykkepille – helt uten bivirkninger

Alle ønsker å ha det bra og kjenne seg lykkelig. Det er den følelsen vi jakter på i det meste av det vi gjør i livet, som gjør at vi jobber hardt, strever, stresser, kjenner frustrasjon, skuffelser og utilstrekkelighet. Vi tenker gjerne at «bare jeg får den jobben, den lønnen, får vært på den ferien, får den hytta, får meg en kjæreste…., så blir jeg lykkelig.»

Når vi så får det vi har jobbet for, blir vi glade, men de fleste opplever at lykkefølelsen ikke er så stor eller varer like lenge som man har håpet. Og får vi ikke det vi har ønsket oss, blir skuffelsen stor og vi kan til og med føle oss mindre lykkeligere enn før vi satte oss fore å oppnå noe. Det kan gjøre at vi ikke orker å prøve igjen fordi vi er redde for nedturen og mange kjenner seg konstant frustrerte over at livet ikke er som de skulle ønske.

Quick-fix

Aldri før har så mange tatt piller i håp om en quick-fix for å føle seg bedre. Problemet er bare at piller stort sett bare gjør noe med symptomene og ikke årsakene, i tillegg til at de vanligvis har flere uheldige bivirkninger.

De færreste vet at svaret på vårt ønske om å føle oss bedre og mer lykkelige er svært tilgjengelig, hvor de eneste bivirkninger er positive for oss. Her er noen tips som du kan ta i bruk i dag, som vil gi rask effekt:

  1. Le hver dag og ikke ta ting for seriøst. Vær med mennesker eller underhold deg selv på en måte som gjør at du smiler og ler regelmessig. Da frigjøres hormoner som bidrar til gode følelse og bedre helse.
  2. Kjenn på takknemlighet 3 minutter hver dag. Lukk øynene, ta deg 2-3 dype og rolige pust, legg gjerne en hånd på hjertet og tenk på 3 ting som du er takknemlig for i livet ditt, lite eller stort. For at det skal ha effekt må du hente frem følelsen av takknemlighet. Bruk 1 minutt på hver av de tre tingene.
  3. Svett litt hver dag. Å trene er noe av det mest effektive vi kan gjøre for å stimulere produksjon av blant annet lykkehormonet serotonin. Forskning viser at trening har like stor eller større effekt enn piller som skal stimulere serotoninproduksjon. En gåtur er fint, men skal du få god effekt, må du opp i puls og bli svett i hvert fall i noen minutter.
  4. Spis næringsrik mat. Karbohydrater gir økt insulinnivå, som er en bidragsyter til produksjon av serotonin. Det er muligens derfor raske karbohydrater, som sukker, er så vanedannende. Raske karbohydrater er altså med å gi deg lykkefølelsen, men disse har ulike negative effekter på kroppen og hjernen som vi ikke ønsker. Spis derfor komplekse karbohydrater, som søtpoteter, epler og gulrøtter, samt matvarer med høyt innhold av såkalt L-tryptofan, som påvirker serotoninproduksjon. Slike matvarer er for eksempel kylling, egg, laks, bønner, linser, erter, spinat og andre mørke grønne grønnsaker, gresskar, chia-frø og nøtter.

Vanskelig å få til dette i en travel hverdag?

Enn så lett dette høres ut, er dette allikevel vanskelig for de fleste. Vaneendringer er krevende, men det er faktisk noen grep som gjør det enklere. Disse tar ikke mer tid enn du normalt bruker på å lage middag eller kjøre til jobben. Denne lille investeringen i tid vil gi stort utbytte og kan brukes om mange vaneendringer. Her er tre steg du kan følge som hjelper deg og:

  1. Noter deg kort om hvordan du har det i dag. Noen stikkord om hva du er fornøyd med og ikke. Lukk gjerne øynene og kjenn noen minutter på hvordan det som ikke er bra påvirker deg og eventuelt andre rundt deg. Spør deg selv; hvorfor ønsker jeg å føle meg mer lykkelig? Noter gjerne svaret på dette spørsmålet.
  2. Tenk på hva du ønsker for deg selv i fremtiden. Sett en dato litt frem i tid. Det kan være dager, uker eller måneder inn i fremtiden. Noter deg noen stikkord om hvordan du ønsker å ha det på denne datoen i fremtiden.
  3. Lag en kort setning som oppsummerer. For eksempel, «jeg kjenner at jeg har mye energi og føler meg generelt glad, slik at jeg orker å gjøre det jeg liker i livet og kan bidra positivt til andre.» Skriv ned setningen et sted hvor du lett og ofte kan se den. Lukk øynene og se for deg at du er der. Ta inn følelsen av å kjenne deg slik og se for deg hvordan det vil påvirke deg.

Minn deg selv daglig på denne setningen. Skriv den for eksempel på speilet på badet eller på kjøkkenet hvor du ofte ser den. Lukk gjerne øynene et minutt hver dag og se for deg at du er der, denne datoen i fremtiden.

På denne måten går du fra å ønske noe til å få med underbevisstheten din på det. Det vil gjøre endringene enklere, mer lystbetont og meningsfull.

Hva vil du gjøre i dag for å gi deg selv en gratis lykkepille som gjør at du føler deg bedre?

Med varme hilsener fra Sissel, MadeToGrow


Vil du følge med oss videre? Følg oss gjerne på FacebookInstagram og LinkedIn for oppdateringer, samt meld deg på nyhetsbrevet vårt – hvor vi holder deg oppdatert på hva om som skjer hos oss.

Nysgjerrig på appen? Den er gratis å laste ned og kan bidra til at du kan få læring og verktøy til å få til det som er viktig for deg. Ellers er du velkommen til å ta kontakt om du ønsker å høre mer om det vi brenner for og hvordan vi kan hjelpe deg til å mestre, prestere og føle deg full av energi.